Oferta
Oferta poradni

Sprawdź naszą ofertę
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom.
Jeżeli proces integracji sensorycznej u dziecka jest zaburzony, mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją, dlatego jeżeli zaniepokoją nas jakieś zachowania dziecka, warto udać się do specjalisty, który doradzi, jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.
Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy:
ZACHOWANIE DZIECKA
- Unika fizycznej bliskości i dotyku.
- Lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki.
- Nie lubi brudzić się klejem i farbami.
- Nie lubi obcinać paznokci, czesać się i myć zębów.
- W głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane.
- Źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza.
Nadwrażliwość na bodźce
Zbyt mała wrażliwość bodźce
- Nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem
- Kolorując, bardzo mocno dociska kredkę
- Poszukuje głośnych dźwięków
- Lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula.
Problemy z równowagą
- Ma słabą równowagę, często upada lub się potyka
- Idąc po pokoju obija się o meble
- Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się
Agresja
- Łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją na przytłoczenie odbieranymi bodźcami
Ruchliwość
- Jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno
- Cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza
- Trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza.
Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych
- Ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów
- Ma trudność uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze)
- Niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki
- Niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach
- Ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie
Wybredność w jedzeniu
- Unika nowych smaków
- Jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów
- Ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem
Terapia SI – co to takiego?
Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, u których zaobserwować można m.in. trudności w zakresie umiejętności ruchowych, umiejętności szkolnych, nadpobudliwość psychoruchową, nadwrażliwość sensoryczną czy problemy z koncentracją. Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy. Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. Jeżeli terapia prowadzona jest przez certyfikowanego terapeutę i opiera się na rzetelnej diagnozie, po kilku miesiącach powinny być widoczne pozytywne efekty – poprawie ulega sprawność fizyczna dziecka, jego funkcjonowanie emocjonalne, a także koncentracja, funkcje wzrokowe i słuchowe.
Ćwiczenia stymulujące integrację sensoryczną
Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu oraz właściwa zabawa to istotny aspekt wspierania rozwoju integracji sensorycznej dziecka, który można wprowadzić już od pierwszych miesięcy życia. Jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu? Oto kilka pomysłów na zabawy i ćwiczenia sensoryczne.
Naleśnik
Rozłóż koc na podłodze, dziecko ułóż na brzegu. Turlaj je w kierunku drugiego brzegu, ciasno zawijając w koc, mówiąc, że zawijasz naleśnika. Następnie, jeżeli dziecko jest zadowolone, udawaj że kroisz, posypujesz cynamonem lub zjadasz naleśnika, delikatnie masując zawinięte dziecko rękami. Zadaniem dziecka jest samodzielne rozwinięcie się.
Skarby w ryżu
Napełnij pojemnik ryżem lub kaszą i ukryj w nim różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie zabawek z pudełka.
Zabawa w wannie
Używajcie podczas kąpieli różnych gąbek, ręczników i szczotek. Zachęcaj dziecko do używania mydeł o różnych zapachach, kształtach i konsystencji.
Malowanie palcami
Za pomocą przeznaczonych do tego farb, stwórzcie z dzieckiem obrazek malując palcami. Do farb można dosypać, np. ryż, piasek lub ziarna, aby uzyskać różnice w strukturze. Dodatkowo, można pomalować dłoń dziecka i odciskać ją na papierze.
Masy sensoryczne
Zabawy ciastoliną, piankoliną, czy piaskiem kinetycznym, które wymagają ugniatania i dotykania różnych faktur to bardzo dobre ćwiczenia rozwijające motorykę małą i dostarczające wielu doznań. Warto poszukać w Internecie przepisów na domowej roboty masy plastyczne.
Psychologowie są specjalistami zdrowia psychicznego, którzy oferują:
- Pomoc i wsparcie psychologiczne oraz psychospołeczne, w tym:
- Przepracowanie problemów życia codziennego;
- Ustalenie planu terapeutycznego i to, czy warto by skorzystać z usług psychiatry lub psychoterapeuty;
- Przeprowadzanie konsultacji psychologicznej.
- Diagnostykę psychologiczną, w tym:
- pogłębioną diagnostykę osobowości;
- ocenę procesów poznawczych;
- ocenę dyspozycji psychicznych;
- badania inteligencji.
Psychoterapeuci są specjalistami w kwestii zdrowia psychicznego, którzy zajmują się prowadzeniem leczenia zaburzeń psychologicznych i somatycznych, a także przepracowaniem nasilających się problemów.
Do psychoterapeuty powinno się zgłaszać po konsultacjach z lekarzem lub psychologiem, który pomoże wskazać metodę i nurt psychoterapii tak, żeby był jak najefektywniejszy.
Jakie są główne nurty w psychoterapii?
- Nurt poznawczo-behawioralna (CBT)
- Nurt psychodynamiczny
- Nurt humanistyczny
- Nurt integracyjny
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach
Skupia się ona na osiągnięciu przez pacjenta/klienta obranego celu. Wspólna praca z terapeutą opiera się na teraźniejszości i przyszłości, na budowaniu świadomości na temat własnych zasobów (mocnych i słabych stron), umacnianiu świadomości na temat wpływu na własne życie. W procesie terapeutycznym psychoterapeuta pomaga w znalezieniu rozwiązań, wyznaczaniu i realizowaniu celów, a także budowaniu motywacji do ich osiągania.
W naszej poradni nasi psycholodzy przeprowadzają następujące testy diagnostyczne:
- Skalę Inteligencji Stanford – Binet 5;
- Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella;
- ASRS – Diagnoza Spektrum Autyzmu.
Na czym polega Trening Umiejętności Społecznych (TUS)?
Trening Umiejętności Społecznych polega na udziale dziecka w zajęciach w grupie rówieśniczej. TUS wyróżnia się tym, że do każdego cyklu zajęć indywidualnie dopasowujemy scenariusze zajęć. Zajęcia prowadzone są w stałych, maksymalnie 8 osobowych grupach, dzięki czemu prowadzący ma uważność na każdego uczestnika. Podczas zajęć dzieci doświadczają na sobie różne stany emocjonalne, ćwiczą pokonywanie własnych granic, ekspozycję społeczną, dopasowanie do norm społecznych, poznają różne sposoby komunikowania się.
Ile trwają zajęcia?
Zajęcia grupowe z TUS trwają w zależności od grupy wiekowej.
Zajęcia dla przedszkolaków trwają 45 minut, dla uczniów klas młodszych 55 minut, a dla młodzieży i dorosłych 75 minut.
Po co są zajęcia TUS?
Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia warsztatowe stworzone do nauki i doskonalenia umiejętności w zakresie funkcjonowania w różnych grupach społecznych. Zajęcia mają zróżnicowaną tematykę, tak aby wszechstronnie wspierać rozwój społeczny Twojego dziecka. TUS doskonali umiejętności takie jak:
- Integracja grupy- mamy swoje zasady
- współpraca w grupie
- kształtowanie pozytywnej samooceny i autoprezentacja
- umiejętność radzenia sobie z krytyką i przyjmowania komplementów
- rozpoznawanie, identyfikowanie i wyrażanie emocji
- umiejętność radzenia sobie ze złością
- zawieranie i utrzymywanie relacji społecznych
- budowanie relacji w rodzinie
- rozpoznawanie kontekstu społecznego
- nauka asertywności
- pierwsze samodzielne kroki w społeczeństwie.
Podczas zajęć uczymy uważności na emocje własne oraz otaczających osób, kształtujemy empatię i zrozumienie sytuacji oraz sposób reagowania na zaistniałe okoliczności.
Wspieramy umiejętność ustalania własnych granic oraz szanowania cudzych, a także dostrzeganie związków między przyczyną i skutkiem w danej sytuacji, tak aby dziecko uczyło się przewidywania następstw własnego zachowania.
TUS to także nauka zawierania przyjaźni, współpracy w grupie i asertywności.
Dzięki warsztatowym metodom pracy, dzieci mają możliwość nabywania umiejętności i wcielania ich od razu w życie, w bezpiecznym środowisku, pod opieką doświadczonego terapeuty. Jego zadaniem jest pokazywanie alternatyw i wypracowywanie rozwiązań, które dziecko może przenosić na inne sytuacje. Trening umiejętności społecznych ma za zadanie pomóc w prawidłowym funkcjonowaniu w przedszkolu, w szkole.
Dla kogo są zajęcia TUS?
Trening Umiejętności Społecznych jest adresowany do dzieci i młodzieży, które mają problemy w funkcjonowaniu społecznym.
Adresowany jest już do dzieci powyżej 3 roku życia. Zajęcia będą prowadzone w kilku grupach wiekowych, obecnie są to dwie grupy:
- 4-6 lat
- 7-10 lat
Terapeuci przeprowadzą wywiad z opiekunem dziecka i podejmą decyzję do której grupy będzie dziecko uczęszczało. Na pierwsza konsultację warto zabrać pełną dokumentację dotyczącą dziecka.
- Diagnoza pedagogiczna;
- Konsultacje pedagogiczne;
- Zajęcia indywidualne korekcyjno – kompensacyjne kierowane do dzieci/młodzieży i dorosłych mających specyficzne trudności w uczeniu się, trudności szkolne, niepełnosprawności oraz wszystkich osób mających zalecone zajęcia wysokospecjalistyczne z zakresu terapii pedagogicznej.
- Nauka czytania dla dzieci i młodzieży, doskonalenie techniki czytania oraz czytanie ze zrozumienie.
- Trening ortograficzny indywidualny (w oparciu m. in. o program Ortograffiti oraz ćwiczenia autorskie dostosowane do indywidualnych potrzeb).
- Zajęcia indywidualne rewalidacyjne dla dzieci/młodzieży i dorosłych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem różnych niepełnosprawności w tym ze spektrum zaburzeń autystycznych.
- Zajęcia indywidualne z zakresu Terapii Ręki, kierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mającym trudności manualne, motoryczne i grafomotoryczne.
- Zajęcia indywidualne ogólnorozwojowe obejmujące Bajkoterapię, Muzykoterapię i Artoterapię.